Stary obraz w nowej ramie, czyli zastrzyk świeżości

Drewniane ramy do obrazów

Dobór ramy do obrazów potrafi przez długi czas spędzać nam sen z powiek, szczególnie jeśli jesteśmy z natury estetami. Dążenie do perfekcji i idealnej harmonii może prowadzić jednak do zupełnie nietrafionych połączeń i wyborów. Dlatego też musimy pamiętać, jak wiele może odmienić tak drobny z pozoru szczegół jak rama. Przede wszystkim napotkamy problem doboru kolorystyki, jako że współczesne produkty oferują nam całą gamę barw.

Nie powinniśmy poddawać się bez walki - otóż kolorowe ramy mają ten wielki walor, że potrafią ustanowić spójny i estetycznie zadowalający pomost między estetyką danego pomieszczenia a paletą i techniką obraną przez malarza lub fotografa. O ile jednak efekt zebrany przez aparat fotograficzny najczęściej bez kłopotów dopasujemy do każdego odcienia i typu oprawy, o tyle z owocami pracy znakomitych pędzli trudno powiedzieć to samo. Dlatego właśnie spoglądając na obraz powinniśmy szukać barwnej drogi i średniej spośród kolorów, tak, aby okazało się że rama dobrze się komponuje nie tylko ze stylem malarza, ale również świetnie dopełnia wnętrze.

W kwestiach koloru najbezpieczniej spróbować zgrać treść dzieła z ramą czarną lub białą albo szukać barw, które podkreślą akcenty malarskie a jednocześnie pozostaną komplementarne względem tonu ścian i mebli. Z drugiej strony, istnieje też wiele przeciwwskazań przed używaniem palety za bardzo kontrastującej - jednak także i tu każdy ruch jest do usprawiedliwienia, zwłaszcza że tym, co powinno cechować dobry wystrój, pozostaje niezmiennie przemyślany charakter dobranych elementów.

Drewno czy metal - co pasuje do klasycznej sztuki?

Jeśli interesujące nas dzieło należy do tradycjonalistycznie pojętego malarstwa, w którym króluje realizm i mimetyzm względem obserwowanego świata, po prostu nie powinniśmy wybierać ram kojarzących się z modernizmem i nowymi prądami w sztuce. Idealnie pasować będą w tym przypadku materiały drewniane - najlepiej takie, w których widać fakturę i naturalną teksturę. Sposób, w jaki potęgują one klasyczną formułę pracy jest nie do opisania.

Sytuacja ma się jednak z goła odwrotnie, gdy dysponujemy dziełem młodej i współczesnej sztuki. Eksperymentalna i abstrakcyjna natura najlepiej licować będzie bowiem z aluminiowymi oprawami bądź też zupełnie bez jakichkolwiek ram. Często sam blejtram z naciągniętym nań płótnem stanowić będą idealną kombinację, wtedy jednak powinniśmy także zrezygnować z ram w sąsiadujących malunkach, co nie zawsze jest nam na rękę.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.
Product added to wishlist
Produkt dodany do porównania